3 Cap Blanc Nez - Reisverslag uit Calais, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu 3 Cap Blanc Nez - Reisverslag uit Calais, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

3 Cap Blanc Nez

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

17 Mei 2015 | Frankrijk, Calais

16 mei 2015: Cap Blanc Nez
De ochtend begint grauw, kil en miezerig.
Gelukkig lijdt het humeur er niet onder. Na mijn eerste kopje koffie maak ik Ans wakker en ga de broodjes halen en afrekenen.
We ontbijten op ons gemak en vertrekken om kwart voor elf. We hebben niet zoveel te rijden vandaag, dus doen het rustig aan.
We rijden, nu via de juiste weg, naar Diksmuide. Een leuk stadje met mooie gebouwen. En natuurlijk de IJzertoren, symbool van de Vlaamse vrijheidsstrijd. De gele vlag met de zwarte Vlaamse Leeuw in top. Een typisch bouwwerk, je ziet het wel aan de foto’s.
Nu we toch aan de IJzer (Vlaamse Rivier) zijn rijden we maar een stuk met de stroom mee op een zeer smalle weg, misschien vroeger wel een jaagpad. Het is een goede keus, want het is een schoon stukske onbekend Vlaanderen.
In Knokkebrug verlaten we het IJzerpad en rijden naar Lo.
Nooit van gehoord en dat is zonde. Een prachtig Raadhuis, raadhuisplein en dito kerk, met tal van verzorgde ornamentjes. We drinken koffie op het plein.
We mogen de stad uitrijden via de fraaie stadspoort, met twee torentjes.
Via Honschoote naar Berques, we zijn dan al in Frankrijk. Berques is een bijzondere stad met veel vestingwerken kanaaltjes en sluizen.
Het weer begint een beetje op te kappen als we in Audruicq ons eerste broodje nuttigen.
In Guines ga ik nog even naar de Lidl om wat bier.
We besluiten niet daar naar de camping in Giunes te gaan maar naar Escalles, bij Cap Blanc Nez, waar we vroeger met de kinderen ook regelmatig kwamen.
In Escalles reden we langs een parkeerplaats voor campers. Hoewel het geen officiele camperplaats is, stonden er een aantal camper op keggen, dus hadden daar overnacht.
We hebben ook maar een plekje gezocht en zien wel of we worden weggestuurd. We hebben 113 km gereden.
Vanaf de parkeerplaats hebben we een lange wandeling gemaakt naar Cap Blanc Nez. Het weer is nu echt mooi en na de wandeling lekker zitten in het zonnetje met een lekker biertje/wijntje. Na het eten nog even het dorp bezocht, daar was het flink druk, maar geen bakker dus morgen geen vers brood.
Het is inmiddels kwart over negen en we staan hier met 14 campers.
Morgen vroeg op om de boot naar Engeland niet te missen.
We hebben hier geen wifi dus dit verhaaltje gaat op zijn vroegst morgen de lucht in. De sky zeggen ze daar, want dan zijn we in Engeland…