Dag 7 12 mei Langasjonas - Reisverslag uit Karlshamn, Zweden van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 7 12 mei Langasjonas - Reisverslag uit Karlshamn, Zweden van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 7 12 mei Langasjonas

12 Mei 2019 | Zweden, Karlshamn

Dag-7 12 mei Langasjonas

Vandaag maken we de eerste week vol.
Het was een koude nacht (1,3 graden buiten), De ochtend begon enigszins bewolkt, maar gelukkig kwam ook de zon door, dus het was een dag van mooie wolkenluchten.
We ontbijten vandaag binnen, de stevige wind is ook koud, we eten Rugbrod.
We gaan vandaag naar de camping in Karlshamn, die hemelsbreed ongeveer 100 km hier vandaan ligt, maar we zullen er 286 km overdoen.
Dit omdat we via de kustlijn van zuidzweden willen rijden.
Om bij de kust te komen nemen wij kleine weggetjes door een golvend landschap met veel schitterende koolzaadvelden. Door die kleine weggetjes reden we af en toe flink mis.
Daardoor kwamen we door een groot militair gebied, waar we alleen mochten doorrijden en niet stilstaan of fotograferen, ook de navie liet het daar afweten.
Het was wel een mooi gebied. Eenmaal weer op route vinden we een mooie koffieplek.
Onderweg gaan we even een zijweg in omdat we een kasteel ontwaren. Dat was de moeite waard, in Marsvinsholms ligt een fraai (een beetje protserig) kastee l in een mooi park met een gigantische hoeve erbij. De hoeve wordt momenteel gerestaureerd. We wandelen wat in en om de kasteeltuin en maken mooie foto’s. De kasteeltuin is ter bezichtiging open, waar de kaartverkoop blijkbaar nog niet opgestart dus voor ons gratis.
Uiteindelijk komen we even voor Ystand aan de kust. Die is erg mooi, zee is erg rustig. We rijden dwars door Ystad aan de zeekant. Veel sjieke huizen liggen pal aan zee. Het havengedeelte toont een paar prachtige stoere gebouwen, die erg op baksteengotiek doen denken, zoals aan de Oostzee in Duitsland.
Na Ystad volgen we de smalle kustweg.
Het is daar erg mooi. Wat wij aan blonde duinen hebben zijn daar met wild gras begroeide heuvels, met berken er op.
Bij Bruksvik vinden we een mooie parkeerplaats voor de lunch aan het water. Het strand is bezaaid met keien. We wandelen daar een eindje. Het is er erg mooi en vredig, veel mensen zien we niet onderweg, ondanks de zonnige ziondag.
Omdat we door ons getreuzel en genieten veel tijd verbruiken rijden we verder over de wat minder kleine wegen om nog voor sluitingstijd van de receptie op de camping kunnen zijn.
Via Simrishamn nemen we de 9 naar Brosap en de 19 naar Kristianstad. We gaan door tal van dorpjes waar we steeds moeten afremmen tot 40 km/h, want Anders worden we geflitst.
Via de E22 gaan we dan naar Karlshamn. Ondanks de “grote weg” is dit een mooie rit.
Het landschap verandert sterk. Het wordt bossiger en overal liggen grote en kleine stenen iverspreid over het land. De markering van de percelen wordt hier gedaan door stroken van keien in het landschap.
Verder wordt het land wat rotsachtiger en minder agrarisch. De eerste elanden verschijnen ! (op de bordjes).
Om half 6 bereiken we de camping. Een prachtige camping midden in een natuurgebied in een parkachtig landschap met meren en meertjes en rotspartijen.
We zoeken een mooie stille plek uit.
Tijden de wandeling in het park kom en we nog een schapendoes tegen, na wat geblaf sluit Doortje voorzichtig vrede, we maken een praatje met de baas van het beestje.
We eten laat, en het donkert al.
Snel een wijntje en dan lekker slapen.
Morgen zien we weer.

• 12 Mei 2019 - 19:40

Cor En Jacqueline :

Wat een mooie plaatjes en wat een rust straalt dat uit, beetje jaloers zijn we wel, morgen weer verder genieten
    Liefs van ons

• 13 Mei 2019 - 04:59

Bertus En Marianne:

Wat een prachtig kasteel en de omschrijving van de markering van de percelen met keien, doet mij sterk aan Ierland denken. Wat heerlijk om zo op je gemak te kunnen genieten van al die pracht om jullie heen. Gelukkig kunnen wij meegenieten. Dank je wel daarvoor Wim.

• 13 Mei 2019 - 07:41

Ad Van Wijk:

Hier verscheen in de krant een berichtje van een echtpaar wat in Zweden was aangetroffen op een militair terrein. Ze konden hun aanwezigheid niet verklaren. Er stond niet bij hoe het verder afliep. Zouden ze opgepakt zijn op verdenking van spionage?
    Groetjes,
    Ad

• 13 Mei 2019 - 07:48

Lies:

Lieve twee , schitterende naam waar jullie zaten , doet me aan Pippie Langkous denken .