Dag 29 8 juni 2018 Cesky Krumlov - Reisverslag uit Český Krumlov, Tsjechische Republiek van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 29 8 juni 2018 Cesky Krumlov - Reisverslag uit Český Krumlov, Tsjechische Republiek van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 29 8 juni 2018 Cesky Krumlov

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

08 Juni 2018 | Tsjechische Republiek, Český Krumlov

Dag 29 09 juni 2018 Cesky Krumlov

Vandaag blijven we op deze camping die blijkbaar ook bekend is bij Jacqueline en Cor.
Dat wil zeggen, we gaan naar Cesky Krumlov met ons campertje en keren daarna weer terug naar ons plaatsje op de camping. Althans dat dachten we, maar daarover straks meer.
Tsjechie is een beetje een dejavu-vakantie geworden, een terug in de tijd avontuur, nostalgisch intermezzo. Allerlei plaatsen en campings van 14-20 jaar geleden bezoeken. Vandaar dat ook een hernieuwd bezoek aan Cesky Krumlov op zijn plaats is.
Op aanwijzing van de campingmevrouw vinden we snel een parkeerplek, dicht bij het centrum, waar plek was. De plaatsje waren zo klein, dat we er meerdere nodig hadden en dat voor 100 kronen voor een halve dag.
Cesky Krumlov heeft wel wat weg van Marken, maar dan anders. Het is een soort middeleeuwse museumstad. Super gerestaureerd, nog mooier dan dat het vroeger was, een soort nieuw uit de oude doos ervaring.
14 jaar geleden was het er druk, nu is het verschrikkelijk druk. Je waant je in Nagasaki, zoveel Japanner lopen er rond. Grote groepen wurmen zich door de smalle straatjes, voorafgegaan door een paraplu met nog een Japannertje eronder. Kijken nergens naar en nemen alleen foto’s, vooral selfies (iedereen heeft telefoon met een selfiestick of van elkaar. In de meest absurde poses dan ook nog. Veel ruimte tussen de afzonderlijke hordes is er niet. En dan zijn er ook nog veel andere groepen van allerlei nationaliteiten en pluimage. De japanner blinken ook uit in kleding. Zo verschillend! Meest extreem zijn wel de dame(tje)s die zijn uitgedost als voor een bal, met grote fel gekleurde hoeden, glitter en glamour.
Gelukkig is de stad en vooral de gedecoreerde gebouwen er tussendoor ook nog te zien en die zijn erg mooi.
Vooral het grote kasteel en de imposante toren zijn prachtig. Maar alles is zo toeristisch dat het soms zeer doet, zelf de winkeltjes, die vroeger ook nog wel wat origineels verkochten verkopen nu allemaal dezelfde prullaria.En er zijn veel juweliers, die barnstenen sieraden verkopen, stervensduur en de onvermijdelijke kunstenaars. Ondanks deze wellicht negatieve indrukken hebben we wel genoten. Het weer was mooi, het ijs was lekker en we konden eindelijk ansichtkaarten voor de kleinkinders kopen en wat kleine souveniertjes.
DE muren van veel huizen lijken beschilderd met driedimensionale blokken en andere voorstellingen. Bij veel blijkt het niet de zijn geschilderd, maar uitgefreesd in de glad gestucte muren.
We zoeken ook nog wat rustige straatjes op en kunnen mooie foto’s maken, vooral ook in de kerk.
om een uur of vier zijn we weer terug gegaan naar de camping.
Daar wachtte ons een onaangename verrassing. Pal naast ons was een hele groep campeerders (MET honden) neergestreken, terwijl we gisteren deze plek hadden uitgezocht met de campingmevrouw als rustig, afgeschermd en zonder honden.
Wij dus maar naar de receptie en uitgelegd dat we wel een ander plekje wilden. Het bleek, dat deze groep reeds lang was afgesproken en dat de campingmevrouw dit gisteren waarschijnlijk niet paraat had. Met excuses zijn we samen met de schoonzoon van de campingmevrouw een nieuw plekje gaan zoeken. Daar zitten we nu weer rustig. Makkelijk verhuizen met zo’n campertje. ’s Avonds eten we weer lekker op het terras.
Morgen blijven we ook hier voor een vakantiewasje en om de weekenddrukte op de volgende camping te mijden.
Morgen meer.
PS: via de blog lukt het momenteel niet om foto’s te sturen.
Voor hen wiens appadres we hebben hebben we separaat wat foto’s opgestuurd.