DAg 18 28 mei 2018 - Reisverslag uit Harzgerode, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu DAg 18 28 mei 2018 - Reisverslag uit Harzgerode, Duitsland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

DAg 18 28 mei 2018

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

28 Mei 2018 | Duitsland, Harzgerode

Dag 18 28 mei 2018 Harzgerode

Vandaag gaan we een eindje rijden door de Harz, via mooie routes om uiteindelijk aan de oostkant (voormalig Oostduitsland) te arriveren op de gewenste camping.
Afgelopen nacht heeft het onweer niet doorgezet. Het heeft wel even lekker geregend en in de verte gerommeld en daar bleef het bij, ondanks de onheilspellende beelden van regenradar. De receptionist vertelde dat hij heeft gezien dat de onweersbui zich voor Claustahl heeft gesplitst en dat wij precies in de onweersvrije zone zijn gebleven. Komt vaker voor zei hij nog als aanbeveling voor een volgend bezoek.
Het was in ieder geval mooi weer toen we om 11.00 uur vertrokken.
Via een omweggetje gingen we eerst naar de Sosestausee. Een mooie plek om koffie te drinken en te wandelen. De Sosestausee is gerealiseerd in 1931, door een stuwdam in de rivier de Sose (vandaar de naam). De see zorgt er voor dat de afvoer benedenstrooms van de dam gereguleerd kan worden. In natte tijden knijpen, in droge tijden extra afvoeren. Voor 40 % van de jaarlijkse afvoer, wordt drinkwater gemaakt.
Na de koffie zijn we de toeristische route via de 242 opgereden. Het is op deze maandag na de pinkstervakantie erg stil op de weg. We kunnen ons eigen trage tempo aanhouden en af en toe een P induiken om snellere weggebruikers te laten passeren. Het is een prachtige tocht. Helaas vinden we onderweg plekken waar hele stukken naaldbos dor en dood zijn en er zijn veel omgewaaide bomen, honderden.
Onderweg komen we op zo’n 800 m maximaal. Sommige stukken bestaan uit nat hoogveen, met karakteristieke begroeiing oa veenpluis. Van af een parkeerplaats lopen we een pad door dat gebied, de grond veert onder onze voeten. Ans spot de eerste orchidee, ook weer gelukkig.
Na nog een ander ommetje komen de voormalige grens tussen oost en west over.
Het gebied wordt wat opener en meer heuvelachtig. De huizen worden ook wat minder mooi afgewerkt, iets van de ossies nog?
We gaan naar de camping in Harzgerade, een ACSI-camping aan een vijver/meer (een Teich) . Ferienpark Birnbaumteich.
De reviews van de NKC (camperaars) zijn vernietigend (een 3 en een 1), maar dat willen we weleens zien!
We worden vriendelijk ontvangen en krijgen een plaats toegewezen met desgevraagd de verzekering dat een ander ook wel mag. Nu de aangewezen plaats was vlak naast een caravan met grote hond, dus niet.
ER was plaats genoeg dus vinden we een plek met meer rust en privacy. Dat was ook goed. Ik snap die campingbazen niet die zonodig plaatsen moeten aanwijzen, terwijl er plek genoeg is.
Ferienpark Birnbaumteich is een heel groot park met vaste vakantie huisjes, huurhuisjes en dauerplatsen. Het tourgedeelte is relatief klein en splinter nieuw, Toiletgebouw is van buiten nog niet af, maar van binnen super netjes en functioneel. Ik schrijf een nieuwe review voor de NKC. In het weekend moet je hier niet zitten, want dan is het druk en vaak entertainment.
We nemen het na 130 km, ervan, borreltje/kaasje en wandelen naar de TEich en terug. Na het eten gaan we nog even zonder Doortje om een ijsje te halen, maar helaas is de tent dan dicht.
Dan is er koffie en tijd voor de blog.
Het lijkt erop dat de laatste bijstelling van de medicijnen een goede is. De klachten nemen af, dus er is hoop, dat het snel over is.
Morgen vermoedelijk de laatste camping in Duitsland, voorlopig. Woensdag hopen we in Tsjechie te zijn.
PS ik zag dat de blogprovider de fout weer heeft goed gemaakt, alle blog zijn alsnog aangekomen.

• 28 Mei 2018 - 22:02

Jenny:

Hoi lieve mensen,
    Fijn dat het met Wim's gezondheid nu beter gaat, dat maakt het vakantieplezier gelijk een stuk meer ontspannen.
    Wanneer jullie Tsjechië ingaan, en je komt er in de buurt, kan ik jullie aanraden Marianske Lazne te bezoeken. Een kuuroord uit het eind van de 19e eeuw, met de nodige Jugendstil gebouwen, en net buiten het centrum een erg mooi russisch-orthodox kerkje.
    Groetjes vanuit een warm Holten, Jenny.