Dag 42 Vila Praia de Ancora 3 juni 2017 - Reisverslag uit Vila Praia de Âncora, Portugal van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 42 Vila Praia de Ancora 3 juni 2017 - Reisverslag uit Vila Praia de Âncora, Portugal van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 42 Vila Praia de Ancora 3 juni 2017

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

03 Juni 2017 | Portugal, Vila Praia de Âncora

Dag 42 Vila Praia de Ancora 3 juni 2017.
Vandaag wordt de 6e week afgesloten. Vermoedelijk ook de laatste volle dag in Portugal. Ik schrijf de blog in Vila Praia de Ancora in het noorden. We staan in een eucalyptusbos en het ruikt er heerlijk. Geen verstopte neus voorlopig.
Na een goede nachtrust weer omstreeks 08.00 uur plaatselijke tijd opgestaan, blog verstuurd bij de receptie, brood gehaald, ontbeten, opgeruimd, betaald, ansichtkaarten voor de kleinkinders afgegeven en om 10.30 uur vertrokken. Het is lekker weer, niet zo erg warm, vrijwel onbewolkt en er waait een stevige bries.
We rijden vandaag maar een klein stukje. De rest van de kust van Portugal op ons gemakje. We rijden Vila Chá uit naar de kustweg N13, die toch nog ver van de kust loopt en door een aantal stadjes en dorpjes. Leuk is het om een aantal landseigen dingen op te merken. De kleine groentetuintjes, van waaruit in kleine stalletjes groente en fruit wordt verkocht, de huizen veelal overdadig versierd met tierelantijntjes, hekjes, bloemetjes en natuurlijk, we zeiden het al eerder de onvermijdelijke tegeltjes. Het deed soms gewoon zeer aan de ogen; effen in allerlei kleuren, drukbewerkte tegels over de gehele buiten muur en de tableaux. Ook de kerken zijn hier overdadig geornamenteerd en voorzien van zoete tegeltableaux, vooral met een Maria afbeelding. Veel winkels met aardewerk, versieringen voor daken tot druk bewerkte potten.
Bij Agugadora schieten we een piepklein weggetje in op zoek naar de Praia (strand). Na veel gezoek komen we op een vrijwel leeg parkeerterrein aan het strand. We zetten de bus neer en gaan lekker uitwaaien op het strand, daarna koffiedrinken. Ondertussen spotten we diverse caminiogangers op weg naar Santiago, Lies moet hier ongetwijfeld ook geweest zijn.
wij weer verder.
Bij Amorosa rijden we weer langs het strand en zien we een paar portugeese windmolentjes op het duin staan, aan het vlonderpad. Ook hier loopt het caminiopad. Ook daar hebben we uitgewaaid en gewandeld.
Na de passage van Viana Do Castelo zoeken we nog een keer het strand op bij Praia de Affife. Eerst proberen we nog een kleiner weggetje, maar dat liep dood.
Aan het strand hebben we geluncht en weer caminiogangers gezien. Het verbaast ons dat er ook heel dikke mensen meelopen, die heel wat mee te zeulen hebben. We worden aangesproken door twee Nederlandse fietsers over fietspad verderop. Het blijkt dat zij op de camping staan, die wij op het oog hebben. Ze zijn er vol lof over.
Dus wij erop af.
De Camping, of Campismo zoals de portugezen zeggen, is een eenvoudige camping maar verder is er helemaal niets mis mee. Vriendelijke ontvangst, goede, gratis Wifi over heel de camping, goed sanitair, broodservice, ruime plekken, rustig en volop grote eucalyptusbomen, die naast schaduw ook een heerlijk luchtje geven. WE vinden een mooie plek in de zon en de luwte, want het is niet heet en het waait flink. Wat een verschil met gisteren. En dat voor 11 euro per nacht.
We hebben maar 75 kilometer gereden, heel relaxt!
WE zitten eerst eens lekker in de zon en wandelen daarna naar het riviertje de Ancora.
Lekker douchen daarna.
Omstreeks etenstijd wordt het toch wat koud en eten we binnen. Kaasfondue met een lekker wijntje.
Afwassen, lezen en slapen.
Morgen weer naar Spanje!!

• 04 Juni 2017 - 11:57

Marianne En Bertus:

Wij zijn inmiddels weer thuis. Het eerste wat ons opvalt als wij het vliegtuig uitstappen is de geur. Het ruikt zo anders dan in Portugal en Spanje. De houten looppaden langs de kust zie je eigenlijk overal in Portugal. Het is een soort promenade, maar dan zonder de drukte en winkels