Dag 36 Vila Nova de Milfontes 28 mei - Reisverslag uit Vila Nova de Milfontes, Portugal van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 36 Vila Nova de Milfontes 28 mei - Reisverslag uit Vila Nova de Milfontes, Portugal van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 36 Vila Nova de Milfontes 28 mei

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

29 Mei 2017 | Portugal, Vila Nova de Milfontes

Dag 36 Vila Nova de Milfontes 28 mei 2017
Vandaag is het de eerste dag van de zesde week. Vanaf de Camping in Sagres gaan we eerst naar de Ponta de Sagres, waar we gistermiddag te laat voor waren. WE waren er omstreeks 11 uur en het was al behoorlijk druk. Met enige moeite kon ik twee kaartjes 65+ krijgen, zonder dat ik mijn identiteitspapieren kon laten zien. Voor 3 euro konden we er nu saampjes in.
Op de Ponta de Sagres staat een groot fort, daardoor gaan we het terrein op. Het fort wordt gerenoveerd en wel zo rigoreus dat de gerestaureerde delen nieuw uit doos lijken. Dat geldt ook voor de rest van de faciliteiten, zoals het kapelletje en de paden. Allemaal wel heel erg netjes. Dat doet overigens niets af van al het moois wat de natuur heeft gevormd. We lopen langs de rechter kant naar de punt van het terrein langs de hoge rotswand die loodrecht naar beneden gaat. (er zit wel een hek voor). In de verte zie je de punt en vuurtoren van Cabo de Sao Vicente. Daar tussen de zee die opmerkelijk kalm is, dat is natuurlijk wel jammer, want een beetje spektakel zou wel extra leuk geweest zijn. Het binnen terrein is begroeid met prachtige vetplanten en agaves, sommigen met meters hoge stam, waarin de bloemknoppen zitten. We nemen de tijd om al dat moois in ons op te nemen en te fotograferen. Vooral het zicht op de omliggende kusten en baaien met hun hoge rotsen is geweldig. Via de andere kant lopen we weer terug naar het fort. Op de rand van die hoge rotsen zitten vissers, die met een lange lijn met veel lood een visje vanuit de diepte proberen te halen. Het is lekker weer, wolken en zon wisselen elkaar af en er staat een lekker windje, maar Doortje heeft het aan het eind van het verblijf wel gehad en is blij dat ze de camper in kan voor een bak water. Wij houden het bij koffie en gaan daarna op pad.
Eerst een stuk van de kustweg de N 286. Een mooie weg. Onderweg zien we veel surf accomodaties. Er schijnt goed gesurft te kunnen worden daar.
Het is een mooie tijd om in deze streken rond te rijden, veel bloeiende bomen en bermen met exotische bloemen en… sinaasappels en citroenen, zo aan de bomen.
We rijden door tot Aljezur. Onder weg ook weer veel ooievaarsnesten met jongen. Het landschap is vriendelijk, heuvelachtig, droog, een beetje duinachtig.
In Aljezur maken we een ommetje via de N 267, N 266 en N 123 naar Odemira om ook vast kennis te maken met het binnenland. Dat was heel verrassend.
Een prachtige tocht door een schitterend landschap met bergen tot zo’n 500m en een aanvankelijk redelijk goede en brede weg met heel veel kronkels.
Hier domineerden de Eucalyptus bomen. Geweldig zoals die er uit zien als ze wat ouder worden en groot zijn, In goteske vormen en met een prachtige bast. In deze streek vormden ze niet alleen de wegafbakening of natuurlijke bossen. Onder weg zagen we ook hele plantages van dit soort ala olijfgaarden in spanje. Vooral het jonge blauwgroene blad was heel mooi is het landschap te zien. We passeren ook een groot gebied waar eerder een flinke bosbrand woedde. Hele stukken waren zwart geblakerd even als de stammen van de eucalyptusbomen.
Het wonderlijke was dat bijna alle bomen weer nieuw blad vormden op die kale zwarte stammen en takken.
ook veel kurk eiken gezien, waarvan van vele recent de kurk was geoogst. Een raar gezicht. Bij een boerderij lagen de geoogste basten in rollen op een hoop om te worden afgevoerd.
Halverwege de omweg lunchen we bij een paar citroenbomen. Ook Ans haar vakantieproject kreeg daar weer een nieuwe update.
daarna weer verder en dat was een mindere ervaring. De weg werd in eens een stuk slechter en ik moest laveren om de slechte stukken zoveel mogelijk te vermijden, ook de bewegwijzering liet het af en toe afweten. De weg werd smaller en bochtiger. Best een inspannende bezigheid, waardoor de omgeving muv het wegdek voor mij niet erg veel meer was.
Ook hieraan komt een eind en uiteindelijk kwamen we toch nog op de camping terecht in Vila Nova om 18,15 uur. Geen geweldige camping maar het bier smaakte toch wel.
Vroeg op stok straks maar eerst de strategie bepalen voor de komende week.