Dag 29 tm 41 Het Ongewis - Reisverslag uit Raamsdonksveer, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 29 tm 41 Het Ongewis - Reisverslag uit Raamsdonksveer, Nederland van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 29 tm 41 Het Ongewis

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

10 Juli 2016 | Nederland, Raamsdonksveer

Dag 29 t/m dag 41(24 juni-5 juli) Het Ongewis

Het dorpje Het Ongewis ligt in Zuidwest België, vlak bij de Panne.Wij zijn er dit jaar nog niet geweest, het is geen leuke plaats om er in te blijven.
Sommige van onze lezertjes hebben we teleur gesteld. Nadat we met twee krakkemikkige schokbrekers naar huis zijn terug gekeerd is ook het blog gestopt en voelden zij zich achtergelaten in het eerder genoemde Belgische dorpje.
Welnu dit moet worden rechtgezet met een resumé van de gebeurtenissen tot nu toe.
Van 19 juni tot 24 juni verblijven we thuis. We vieren Ans haar verjaardag (64 alweer) onverwacht thuis in kleine kring. Sjors bestelt de benodigde schokbrekers en zet ze, met een beetje hulp van mij, er woensdag- en donderdagavond onder, vlak voor het onweer losbarst. Ze waren overigens helemaal stuk.
24 juni vertrekken we weer. We gaan naar noordFrankrijk via Enter. Een wat ongebruikelijke route maar collega Jack Jonk en Agnes én Femme(de hond) verblijven daar op de leukste camping van NO-Nederland ’t Oelenreef. Altijd leuk om weer te komen, altijd hartelijk ontvangst door Nicole en Ronald!
Leuk om Jack en Agnes weer te zien en te spreken lekker gechineesd en tot laat geborreld. (172 km)
25 juni is het fris en bewolkt en rijden we nu echt zuidwaards. Via Duitsland waar er veel regen was gevallen en rivieren bijna overliepen. De Insel zelfs zover dat de weg was afgesloten en we om moesten rijden. Uiteindelijk in Wellerlooi (Maasduinen) een leuke boerencamping gevonden. (188 km)
26 juni We starte half bewolkt maar niet lang. We zakken de Maas verder af en komen in Valkenburg terecht in een enorme hoosbui. Buiten Valkenburg stoomt het Lössmodderwater over de weg. We rijden door naar de Voerstreek waar we aan de N648 een leuke camping vinden. Vanuit het plaatselijke café horen we ’s avonds dudelijk dat België de wedstrijd wint.(147 km).
27 juni rijden we via kleine weggetjes België verder in. Bij de imposante Barrague de la Gileppe stoppen we om te wandelen.
Daarna naar Coo nostalgie ten top. Veel water ge vallen, veel waterval dus. Helaas zwikt Ans weer een keer door haar enkel en valt op straat, pijn, frustratie en blauwe plekken. Thuis naar de Fysio om de enkels stabieler te maken. In Malempré , waar we vroeger met Cor en Jacq hebben gestaan vinden we een overnachtingsplaats. (110 km) Weer is wisselvallig)
28 juni We gaan naar Luxemburg. Redelijk weer, slechte tot zeer slechte weg via Houffalize en La Roche en Bastogne naar Heiderscheid, Camping Bissen. Daar hebben Cor en Jacqueline een huisje. Wij staan daar vlak bij aan het water voor twee nachten. Jacq had een lekkere BBQ en we hebben heerlijk buiten op het terras gegeten en gedronken. (115 km)
29 juni Na de gezamenlijke koffie een dagje uit met zijn vieren en het campertje. Campertje doet het overigens goed, geen gebonk.
We gaan via Ettelbruck, Diekirch en Vianden. Het was zo druk, dat we niet konde parkeren . Gelukkig wel in Echternach waar het weer mooi was en de winkelstraatjes leuk en het superijs op het terras superlekker.
’s Avonds weer BBQ en borrelen op het terras. (130km)
30 juni we gaan Frankrijk in. Het weer valt tegen. Via Esch sur Sure, Redange de grens over. Bonnert, Tontelange, Grendel naar Habay la Neuve. Slechte wegen overigens en niet zo’n geweldig interessante streek. In Florenville zoeken we een boerencamping, die echter zo boers was, dat we daar maar aan voorbij gingen. Er liep van alles aan vee los rond en het was behoorlijk modderig. Langs de Orval abdij komen we in Matton waar we een mooie camping vinden met grote plaats en eigen “badkamer”. Daar staan we heerlijk rustig. (130 km)
01 juli Rustdag. Ik ga op mijn gemak lopend brood halen in het nabij gelegen dorp en ’s middags wandelen we een stuk in de omgeving.
02 juli: een beetje zon. We hebben een flinke tocht voor de boeg want dit stuk van Frankrijk moeten we even door, Er is niet zoveel te doen en er zijn nauwelijks campings, Bovendien is in Frankrijk de zomervakantie begonnen. We rijden dwarsuit naar Donchery sur Meuse waar we koffie drinken en Montcornet waar we op het marktplein onze lunch verorberen. In Montcornet staat een zogenaamde fortkerk. Een versterkt kerkgebouw waar de bewoners vroeger konden schuilen bij oorlogen en andere schermutselingen.
We besluiten tot Peronne verder te rijden. Peronne is een plaats bij de Somme, die bekend is uit de eerste wereldoorlog. De ACSI Camping blijkt overviol dus zoeken we wat anders. De plaatselijke Camping Municipal blijkt een uitkomst. Het is wisselvallig geweest van daag maar nu is het lekker weer en we hebben een mooi plekje. (218 km)
03 juli: Met saai weer vertrekken we richting kust. We rijden uiteindelijk langs de Bresle naar Chamache, waar we eerder met de kinderen kampeerden. Onderweg kwamen we de tweelingzus van ons campertje tegen. Exact het zelfde. In Le Treport gaan we naar de Camperplaats bovenop de Falaise. Voor 6,= euro mogen we hier staan, zonder voorzieningen overigens. Wel een mooie plek. We zijn vroeg dus gaan we nog even met de liftgondel door de falaise heen naar beneden, het stadje zelf. Ook déjavu we waren hier al eerder, met Cor en Jacq, met de kinderen, alleen (in 1999 met de zonsverduistering). (165 km)
’s avonds horen we vanuit de nabij gelegen woonwijk luid en duidelijk dat Frankrijk de halve finale haalt.
04 juli ’s morgens komt er een leger (10 man sterk) van grasmaaiers, blazers etc op de camperplaats af om met oorverdovend lawaai en militaire discipline het gras te maaien. Na een uurtje is alles tiptop en geen grasspriet verkeerd, hoezo Franse slag.
Wij gaan vandaag naar Escalles via de kustweg. Valt wel tegen want veel ruimte om de camper te paskeren op mooie plaatsjes is er niet. Het weer is goed. In Escalles nemen we de camping in het binnenland. 2 km van het kanaal, hoog op een heuvel, ruime afgeschermde plekken met uitzicht op de white cliffs of Dover.
Alleen het sanitair is minder maar dat nemen we voor lief. Een lekker zonnetje maakt onze laatste standplaats helemaal goed.
05 juli: We gaan op huis aan:
Eerst nog in Calais op jacht naar wijn voor thuis en lekkers voor de kinderen.
Verder via de snelweg naar huis.
De aangekondigde vertraging onderweg blijkt harde werkelijkheid op de aanbevolen omleidingsroute staat file.
Uiteindelijk komen we met 5 kwartier vertraging de Antwerpse ring af en zijn we om 19.00 uur thuis, veilig en dankbaar voor al het moois en leuks wat we, zijhet onderbroken) hebben mogen mee maken.
We hebben bijna 6000 km gereden.
Au revoir.

Dank voor al jullie reacties

• 10 Juli 2016 - 14:53

Ans:

Weer goed leuk en duidelijk. Als ik jouw toch niet bij me had gehad!!!!!!!!!

• 11 Juli 2016 - 06:17

Lies:

wat leuk , nog een eindverhaaltje .
    Ook al is het volgens jou niet zo "spectaculair" toch is het leuk te lezen hoe het jullie vergaat .
    Wanneer gaan jullie weer ?
    Ik kijk al uit naar de volgende verhalen reeks .
    Liefs

• 11 Juli 2016 - 09:40

Ronald En Nicole:

Bedankt voor dit verslag. Leuk om te lezen hoe het jullie verder is vergaan. Mooie tocht geweest. En nu weer thuis. Nagenieten!
    Bedankt en tot de volgende keer. Gr.