Dag 22 1306 De Camargue - Reisverslag uit Saintes-Maries-de-la-Mer, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Dag 22 1306 De Camargue - Reisverslag uit Saintes-Maries-de-la-Mer, Frankrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Dag 22 1306 De Camargue

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

14 Juni 2016 | Frankrijk, Saintes-Maries-de-la-Mer

Dag 22 1306 De Camargue
Iedereen was weer vroeg op. Het weer is mooi er staat wel vrij veel wind.
Vandaag staat de Camargue op het programma.
Eerst moeten we ons nog door een industriegebied worstelen, voordat we het natuurgebied bereiken. Dat doen we via de N 568, een grote weg, dat schiet lekker op. In dit industriegebied liggen de rafinaderijen waar vorige weken zoveel over te doen is, een soort pernis.
Via de D268 rijden we naar de toegang tot de Camargue. De Camargue is eigenlijk het laatste stukje van de Rhonedelta. Verder landinwaarts splitst de Rhone zich in weeën; de Kleine Rhone en de grote Rhone, die ieder voor zich naar de middellandse zee stromen. Tussen deze twee Rhones ligt de Camargue. Een heel mooi vlak natuurgebied van land en water. Bekend om zijn zwarte stieren, witte paarden, roze flamingo’s. We hadden prachtig weer. Met ons Campertje moesten we eerst (per Bac (pont)) de grote Rhone worden overgezet.
Via kleine weggetjes kwamen we uit op een dijk midden in het water. Daar hebben we een eind gelopen, verder rijden konden we niet en de eerste flamingo’s gespot. Uiteindelijk hebben we er die dag vele tientallen gezien. Ook veel grote en kleine zilverreigers, zwarte ibissen en zelfs een steltkluut, die alleen in het middellandsezee gebied voorkomt.
We zijn verder gereden langs de oostzijde van het Etang de Vaccares, waar we nog meer flamingo’s zagen en aan landzijde de beroemde zwarte stieren die in dit gebied worden gefokt en de bekende witte paarden, die “in het wild” rondlopen.
Opvallend zijn in deze streek de rijstvelden die hier ook liggen. Vaak bevolkt met kleine zilverreigers of soms zwarte ibissen.
We hebben genoten van al het moois en het prachtige weer.
Het gebied doet op sommige plaatsen een beetje spaans aan. In Sainte Marie is zelfs een Arena.
Aan de westkant van de Camargue loopt de kleine Rhone, aan de monding daarvan ligt het plaatsje Sainte Marie de la Mer. Daar ligt de camping, vlak aan de middellandse zee. Een leuke camping, maar erg in trek, maar toch een leuke plaats, waar we in de luwte voor de sterke wind goed konden vertoeven.
Morgen naar de Cevennen.

• 14 Juni 2016 - 22:17

Cor En Jacqueline:

Hoi vrienden
    Hele mooie verhalen, maar..........waar zijn de foto's, zodat we mee kunnen genieten van al dat moois, hier thuis op de bank
    Liefs cor en jacq

• 14 Juni 2016 - 22:39

Lies:

ben het met de vorige schrijver eens !
    Het is hier hopeloos weer vandaag en er is niet veel moois te zien .
    Liefs

• 14 Juni 2016 - 23:05

Jenny:

Fijn om weer wat van jullie te lezen. Jullie hebben denk ik geboft met de voetbalfanaten op de camping!
    Is het erg moeilijk om foto's bij jullie blog te zetten? Het zijn inderdaad de krentjes in de pap! Met wat plaatjes kunnen we nog meer mee genieten.
    Groetjes en liefs van ons tweetjes.

• 14 Juni 2016 - 23:12

Ad:

Hallo beste mensen,
    Ik hoor jullie gelukkig niet meer over de regen praten. Mocht je die toch willen hebben, wij hebben nog wat over. Zonder foto's blijft er heel wat over voor de verbeelding en dat is ook wel plezierig. Goede reis verder.