34 Wells cathedral - Reisverslag uit Wells, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu 34 Wells cathedral - Reisverslag uit Wells, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

34 Wells cathedral

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

18 Juni 2015 | Verenigd Koninkrijk, Wells

34 Wells cathedral
16 juni 2015

Een van de redenen, waarom ik naar dit deel van Engeland wilde was de kathedraal van Wells. Ik had deze kathedraal al eerder op foto’s gezien; het lijnenspel van het interieur van dit immense gebouw is ongeëvenaard. Vandaag zou ik het in het echt zien…
Om zes uur werden we wakker van de regen, gelukkig duurde het maar even. Maar het gras was te nat en de lucht te koud om lekker buiten te ontbijten, dat deden we dus lekker binnen.
We verlaten omstreeks 10.30 uur de camping om via Swansea de M4 op te gaan. Dat gaat in deze stad niet zomaar. Raakten we gisteren al het spoor bijster, nu weer. We hebben veel van Swansea gezien, dat niet op de gewenste route lag, maar ook nu weer heeft Ans ons weer op het goede spoor gezet. Engelsen, of eigenlijk Britten hebben de onhebbelijke gewoonte om verkeersborden te verstoppen achter bomen, struiken en onkruid, waardoor je ze niet goed kunt lezen of zelfs helemaal niet kunt zien. Kwestie van snoeien en onderhoud. Daarnaast is er in Schotland en nog meer in Wales nog een eigen taal, die alle begrippen tart en die zo nodig op elk bord moet worden vermeld. Hierdoor wordt het bord eerst gevuld met onbegrijpelijke teksten met daaronder de Engellse vertaling (als je geluk hebt).
Enfin typical Brittish..
Het grootste deel van onze tocht rijden we op de M4, eerst door industriegebied, later wordt het wat aardiger, maar veel, heel veel auto’s. Maar je moet wat als je dit dichtbevolkte deel door wil en wel zo snel mogelijk.
Een aardigheidje was nog de brug over de Severn tussen Newport en Bristol, een tolbrug, waar je alleen in westelijke richting £ 6.50 voor hoeft te betalen. Wij gaan naar het oosten en dan kost het niks. Rare jongens die britten.
Uiteindelijk nemen we de afslag Bath, om als het meezit ook nog een kijkje in deze oude stad te nemen. Meer dan een kijkje is het niet geworden. Bath zat helemaal verstopt. Via allerlei opstoppingen, kleine steegjes, net niet doodlopende weggetjes hebben we bath doorkruist en vonden alleen volle parkeerplaatsen of te lage parkeerplaatsen. Dan door naar Wells.
Dat werd een groot succes!
Parkeerplaats gevonden en gekuierd naar de grote kathedraal.
Wat een immens ding is dat. Er ligt een groot grasveld voor, dat wordt gebruikt als picknickplaats, vrijplaats, speelplaats, luierplaats etc. Heel leuk.
De kathedraal is erg groot en zeer gedetailleerd versierd. De toegang is gratis en voor £4,= mag je fotograferen.
Eerst ben ik naar binnen gegaan, in de voorhal werd ik formeel verwelkomd door een zeer Engelse heer, die mij het eea uitlegde en overgaf aan een andere heer, met een andere kleur sjerp, die mij de photopermit verschafte.
Binnen in de kerk werd ik getroffen door de Schaarbogen, waardoor deze kerk zo bekend om is. Het lijnenspel in deze ruimte is onbeschrijfelijk mooi.
Ik kon hier wel uren blijven, maar Ans was er ook nog. Veel foto’s gemaakt, ook van de galerijen en de binnentuin. Wat een ervaring was dat, daar voor alleen zou je naar Engeland toe willen.
Daarna toch maar naar Ans om die ook te laten genieten.
daarna zijn we nog naar het bisschoppelijk paleis geweest, een andere kerk en enkele leuke straatjes door.
Toen nog een camping. Via een bordje in Wells naar het dorpje Wooky, waar een onooglijke boerencamping onze plaats voor de nacht werd.
Morgen Cornwall in, uitkijken voor de steile weggetjes…
PS voor Ronald: whiskystokerijen hebben (in Schotland) legio gezien. Bezocht hadden we er bij een eerder bezoek al een en dat heeft mij tijdelijk ongeschikt gemaakt om verantwoord auto te rijden. Whisky kopen in Schotland is duurder dan op het vaste land.