13 Holy island - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu 13 Holy island - Reisverslag uit Galashiels, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

13 Holy island

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

27 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, Galashiels

13 Holy Island
26 mei 2015
Holy Island.. dat was de bedoeling als eindstation vandaa. Het ligt aan de oostkust van noord-Engeland, even onder Berwick upon-Tweed. Het is soms een eiland, soms niet. Twee keer per dag wisselt dat omdat de toegangsweg bij vloed onderloopt. “Road submerged at high tide” noemen ze dat hier. Hoe het allemaal verliep hoor je verderop.
Vandaag is onze schoonzoon Kelly jarig! Van harte gefeliciiteerd familie Schipperen….
Het is fris als we vandaag vertrekken, dat is het trouwens bijna altijd, een echt warme dag hebben we helaas nog niet gehad, maar dat is inherent aan de keuze van het land en de tijd van het jaar. De zon schijnt nog niet, maar het is droog.
De kans om onderweg nog even de overblijfselen van een Romeins fort te zien, laten we aan ons voorbij gaan. £ 7,= /pp ofwel € 20,= met de huidige koers, vinden wat te veel van het goede, de koers is momenteel toch al ongunstig voor uitgaven in UK.
We rijden vanuit Hexham de A 6079 op. Een smalle tweebaansweg, die later overgaat in de B 6342, iets smaller maar nog steeds breed genoeg om te passeren, al moet je door de hoge hagen soms erg uitkijken, vooral bij een linkse bocht.
De route is erg mooi, weinig verkeer en waar geen heggen staan een prachtig landschap. Lekker leeg met heuvels en dalen. De bochten en korte steile klimmetjes nopen tot veel schakelen, ik vind (zonder dt broertje, zie je wel…) dat wel leuk. We zien de eerste Schotse Hooglanders in de wei en we zijn nog niet eens in Schotland!
Omdat we nog geen supermarkt zijn tegengekomen, kopen we bij een dorpswinkeltje een paar broodjes voor de lunch.
In het plaatsje Alnwick is het hartstikke druk. Zullen wel de naweeën van Bank Holiday zijn. Daardoor komen we op de verkeerde afslag en moeten we omkeren. Dat gaat gelukkig goed.
We nemen een kleine (wit op de kaart) weg naar de kust om bij Bamburgh Castle te lunchen, maar de schrik slaat ons om het hart…
De kust is nog vergeven van de dagjesmensen. In het binnenland is de invloed van Bank Holiday al veelal weggeëbd, aan de kust dus niet. Hoe zou het op Holy Island zijn?
De weg is gelardeerd met rijen blik aan beide kanten en bij Bamburgh Castle is er bijna geen doorkomen aan. Uiteindelijk vinden we toch een plek, tussen twee kustplaatsen in waar we kunnen staan.
Dan komen we bij de afslag Holy Island. De toegangsweg is open “Now it is your own Risque” vermelden de borden langs de weg. Het tij is voor ons echter gunstig, de weg ligt er droog bij. Maar wat blikkert daar in de verte…
Langs de kant staan al veel auto’s geparkeerd. Voor het dorpje is een groot parkeerterrein gemaakt, dat is dan ook het einde van de weg, verder kan je net>
Op dit parkeerterrein kunnen erg veel auto’s staan en die zijn er dus allemaal. Er is geen doorkomen aan en zoeken naar de camperplaats voor 5 campers is ook niet zinvol. Met moeite kunnen we op de parkeerplaats keren en gaan we weer terug het eiland af.
Waar nu naar toe?
We besluiten dan maar door te rijden naar Schotland, naar Lauder, waar een camping is, of eerder als we onderweg een camping tegenkomen. We passeren om 15.30 de Schotse grens, niet zo spectaculair als toen met Jacqueline en Cor destijds (met backpiper), maar toch. Die eerdere camping zien we dus niet, zodat we omstreeks half vijf de camping Thirlestane Castel opdraaien, waar we ook nog eens £ 1,= korting krijgen op onze ANWB-kaart. Een mooie plaats is ons deel.
Het weer is inmiddels best mooi, maar de koude wind weerhoudt ons om buiten te zitten.
In de camper is het ook lekker.
Morgen gaan we naar de Highlands, eerst Edinburgh voorbij. De weersverwachtingen zijn niet geweldig dus afwachten maar…..

• 27 Mei 2015 - 19:29

Hans En Karin:

Nou het zit niet mee dan. Was wel een bliksem bezoek.

• 27 Mei 2015 - 19:36

Karin En Hans:

Spannend allemaal hoor. Je ziet, je kan nog zo mooie plannen maken maar het loopt vaak anders. Dat maakt de reis natuurlijk ook weer spannend.
    Jammer dat het weer nog niet zo mooi is. (Net als hier) maar volgens mij wordt het vanaf volgende week warmer!
    (Ps. Het dt dingetje was niet van je broertje maar van je schoonzusje haha)
    Karin