9 York inside - Reisverslag uit York, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu 9 York inside - Reisverslag uit York, Verenigd Koninkrijk van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

9 York inside

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

25 Mei 2015 | Verenigd Koninkrijk, York

9 Cultuursnuiven in York
22 mei 2015

Vandaag dus naar de oude stad York. Dat ligt hier vlak bij.
Met behulp van een folder en een uiterst vriendelijke Engelse campinggast komen we erachter hoe we dat het beste met de camper kunnen doen. In de binnenstad zijn weinig parkeerplaatsen en die zijn bovendien alle voorzien van een hoogte beperking. We gaan op zijn advies met de “Park en Ride”. Aan de zuidrand van York (wij kamperen ten zuiden van York) ligt de Designers Outlet (een soort Bataviastad, maar dan chiquer en geheel overdekt in een groot modern gebouw). Bij deze outlet ligt een immens parkeerterrein. Gratis en voor niks. Vanaf daar rijden er bussen een rondje door de stad, waar ze op diverse plaatsen stoppen en vervolgens weer naar het parkeerterrein. Voor £ 5.80 kun je daarvan met zijn tweeen gebruik maken alleen is niet bekend of de hond mee mag.
Dat zien we dan wel weer.
Om 11.30h vertrekken we naar York. We vinden het bedoelde terrein snel en vinden een plaatsje voor de camper.
Gelukkig mag Doortje mee, ze vindt het eigenlijk niet zo leuk in de bus, maar het went snel.
We stappen uit bij de brug over de Ouse, het riviertje wat verderop aan de oostkust overgaat in de Humber.
Het is daar een drukte van belang. Veel soorten mensen in de meest uiteenlopende verschijningen en uitmonsteringen. Hip, mooi, aantrekkelijk, slordig, slonzig, super netjes, extravagant, lang, kort, dik, vadsig, mager en zwervers, die niet helemaal tof uit hun ogen kijken.
Het is lekker weer. Niet koud en als het zonnetje schijnt zelfs lekker warm.
We bezoeken een aantal kerken en gaan naar de York Minster, de Kathedraal, waarvan zoals bij veel kathedralen een deel van in de steigers staat. Binnen kijken is er niet bij, tenzij je £10,= pp betaalt. Buitenkant is ook mooi, even als de tuin eromheen, waar alleen Doortje niet in mag. De kathedraal is rijkelijk versierd met beeldhouwwerk, een paar beeldhouwers geeft een demonstratie hoe de replica’s worden gemaakt. We slenteren door kleine straatjes en kijken onze ogen uit. Een sjieke trouwerij levert mooie plaatjes op. In de winkelstraten zijn veel typische winkeltjes met Engelse spulletjes, koekjes, snoepjes, mode, sandwiches etc. Maar ook heel erg druk.
Doortje houdt zich fantastisch en laat zich de typisch Engelse liefde voor aaibare hondjes gewillig aanleunen, we hebben aanspraak genoeg.
Aan het einde van de middag zoeken we de bushalte weer op via een tochtje over de stadsmuren. Toen we daar afkwamen bleek, dat Doortje daar helmaal niet mocht komen.
Terug op de camping maakte een ander stel aanstalten om op de voor ons gemarkeerde plek de tent op te zetten. Interventie van de kampeerboer zette eea recht omdat die markering toch echt voor ons bedoeld was, maar ook zij kregen nog een andere mooie plek. We staan nu op de buitenzijde van de camping, met uitzicht over de velden, waar veel oude kastanjes staan.
Omdat er hier geen WIFI is gaat ook dit verhaal weer op de harde schijf. Wellicht kunnen we morgen weer verhalen doorseinen.