Noorwegen dag 15, Atlanterhavsveien - Reisverslag uit Torvik, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 15, Atlanterhavsveien - Reisverslag uit Torvik, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 15, Atlanterhavsveien

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

14 Juni 2014 | Noorwegen, Torvik

Noorwegen dag 15, Allanterhavsveien 14 juni 2014.
Vandaag is het stralend weer, met een frisse bries. Een uitgelezen dag voor de Atlanterhavsveien ofwel Atlantische route. De route is een prestigeproject van Noorwegen eind jaren 80. De route verbindt een aantal kleine eilandjes aan de Atlantische kust ten westen van Kristiansund. De weg slingert zich als het ware als een slang tussen en over de eilandjes door. Sommige van de bruggen zijn ware kunststukjes. De weg is maar 9 km lang, veel te kort zou vandaag blijken.
We vertrekken om 11. 00 uur. Ik heb last van mijn linker kuit omdat ik daar vannacht een stevige kramp in heb gehad, dat waarschijnlijk tot een klein ruptuurtje heeft geleid. Het is pijnlijk maar belet mij niet de chaufferen, tot geluk van Ans.
Kort na de camping komen we in 5,5 km lange tunnel terecht, die tot het midden met ca 10% naar beneden gaat, dat is in een tunnel heel vervelend rijden. Na de tunnel; de verrassing: 120 NOK afrekenen. Bij uitzondering is deze heffing niet aangesloten bij de Autopass-regeling. Deze regeling zorgt er voor als je te voren bent geregistreerd, dat de tol automatisch wordt geïnd.
Na de tunnel komen we in een mooi gebied terecht met weinig verkeer, daar zorgt die tol ook voor..
Door een afwisselend landschap komen we door wat dorpjes, waar we boodschappen doen voor de komende dagen.
En dan…..Komen we op de Atlantische route. Uiteindelijk hebben we over die 9 km bijna twee uur gedaan. Het uitzicht is adembenemend. De oceaan is diep blauw, de lucht trouwens ook. In het water liggen lichtgrijze rotseilandjes met bruingroene begroeiing en oceaan, zo ver als je kunt kijken. Er zijn veel stopplaatsen gemaakt waar je kunt parkeren en wandelen en natuurlijk fotograferen. En dat doen we volop.
Vooral de Storseisundetbrua is speculair. Het weer werkte ook erg mee, dit hadden we gisteren niet hoeven te doen in die druilerigheid. Er wordt langs deze weg ook veel gevist. Hoewel het weekend is, is het niet zo erg druk en kunnen we foto’s maken zonder mensen en/of auto’s erop. Niet zo spectaculair als in de folders, want die zijn onder bijzondere omstandigheden gemaakt en vaak vanaf een boot of vliegtuig, maar toch. Na de lunch op de laatste parkeerplaats van de weg, gaan we dan toch maar verder. We wijken van de hoofdweg af, buitenom langs het Lulsundetfjord en het Fraenfjord naar Molde. Prachtige rustige vrij smalle weg met bergen tot ca 1000m.
In Molde besluiten we een ommetje te maken via de 64. Vanaf Molde via een steile tunnel van 4km. En de ferry van Solsnes naar Afarnes en vervolgens de 64 naar de camping in Lerheim. Het is druk op de camping, maar we vinden nog een goede plek. Het is zulk lekker weer (uit de wind) dat wij onze “Grilroller” buiten kunnen platen.
De wifi is ook hier traag dus weet ik niet of de foto’s meekomen.
Morgen weer een stukje dichter naar Bergen toe, we beginnen af te tellen.

• 14 Juni 2014 - 23:39

Cor En Jacqueline:

Hallo daar
    Wat een prachtige foto's zeg, en die brug is werkelijk fantastisch om te zien, hopelijk gaat het met je been al wat beter, en anders........een massage van Ans!

Liefs cojacq

• 15 Juni 2014 - 14:08

Ad Van Wijk:

Goedemorgen Ans en Wim,
    Vanuit een winderig Nederland, maar wel een aangename temp. even een berichtje. Jullie hebben een prachtige tocht. Leuk verslag en goede foto's. Als jullie terug zijn kun je wel een voordracht voor bv PCOB houden. Kom net terug van een leuke kerkdienst waarbij een aantal kinderen afscheid namen van de nevendienst. Was een inspirerend geheel en leek meer op een theatershow dan op een kerkdienst maar volgens mij toch wel goed geslaagd.
    Voor je kuit lijkt mij een ijsmassage het beste. Dat zal daar toch wel ergens voorradig zijn?
    Verder is het land uiteraard in opschudding door alle positieve sportprestaties. Ik neem aan dat jullie daar toch wel iets van meekrijgen? Zo meteen ga ik dan ook naar de finale herenhockey kijken en koop dat de heren net zo succesvol zijn als de dames.
    Groetjes,
    Ad

• 15 Juni 2014 - 19:22

Wil:

Gelezen en genoten. Inmiddels is het hier rond 19.00 uur. we hebben samen (Jaco en ik) lekker biefstuk met gebakken aardappels op en groente uit de kas. (oa komkommer) Het groeit mooi uit ons kas!.
    Nu lekker nog even hangen voor de tv maar eerst even mailen naar jullie.
    Vandaar deze mail....graag tot later liefs Jaco en Wil