Noorwegen dag 6, de lofoten - Reisverslag uit Hunstad, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 6, de lofoten - Reisverslag uit Hunstad, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 6, de lofoten

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

06 Juni 2014 | Noorwegen, Hunstad

Noorwegen dag 6, De Lofoten (5 juni 2014)
Het zou een lange dag worden vandaag en vermoeiend.
Vroeg opgestaan en gezorgd voor een lege afvaltank, dito WC en volle drinkwatertank.
Om 10.00 uur reden we weg naar het kerkje van Langenes, volgens de boekjes het oudste kerkje van Noorwegen. Nu, er zitten wel heel veel nieuwe pas geschilderde plankjes op en het kerkje ziet er spic en span uit.
We gaan via secundaire wegen naar Melbu. Tot 2007 liep de E10 hier ook, voor dat er een toltunnel kwam.
Onderweg weer veel moois gezien. Opvallend zijn de plantjes hier aan de kant van de weg vergeleken met sommige van onze plantjes, alleen bloeien hier de pinksterbloemen, bloeien de de dotters in de door bergwater gevoede greppeltjes en zagen we zelfs tulpen in het plantsoen en drieblad in poelen. Dat alles is in Nederland allang uitgebloeid.
In Melbu moesten we de Ferry naar Fiskebol nemen> Als we om 12,45 aankomen blijkt dat de boor net weg is en pas om 14.00 uur weer gaat.
Dus hebben we op de parkeerplaats maar koffie gedronken en gegeten.
Op deze Ferry moest vooraf de gasfles zijn afgesloten. Doortje mocht mee aan dek het was een lekker tochtje.
Het weer is zonnig en warm.
De rest van de tocht door de Lofoten ging voorspoedig, de bergen zijn hier wat dramatischer dan op de Vesteralen, De bergen hebben veel afzonderlijke pieken en er is veel zicht op zee met oa ook veel Stokvisdrogerijen, dat stinkt!!!
In solvear was niet veel te beleven, de stadjes hier zijn in onze ogen lelijk en fantasieloos. We zijn ook nog in de Lofoten kathedraal geweest. Een houten kerk met 1200 zitplaatseen er oud maar zag er uit als een IKEAkerk.
Onderweg nog een uitstapje naar Hennesvaer , via een prachtige erg smalle weg met mooi uitzicht. Het dorpje was leuk, maat bastensvol toeristen en veel stokvisdrogerijen.
We besluiten door te rijden naar Moskenes, om te proberen daar de nachtboot te krijgen naar het vaste land.
Onderweg nog even soep gegeten.
Enkele kilometters voor Moskenes was men aan, op en in de weg bezig, het was bijna terreinrijden, stapvoets.
In Moskenes troffen we een bomvolle opstelplaats voor de boot, die om 20.30 uur zou vertrekken. Met de moed der wanhoop toch maar aangesloten en de verwachting dat we tot morgenochtend 07.00 uur wel zouden kamperen op de opstelplaats.
Toen de boot echter werd beladen bleek er meer ruimte te zijn dan verwacht. We konden nog mee.
Dat was een meevaller. De tegenvaller wass dat de honderbezittersverblijfplaats niet meer was dan een kamertje vol met benches waar een houten bankje stond.
Doortje toch maar in de Camper. Op zich is dit wel goed gegaan, Ze is 4 uur in de Camper gebleven.
Tussendoor mochten we even gaan kijken samen met een betrokken bemanningslid, die de toegang tot het autodeck even voor ons opende.
De reis met de middernachtzon opp de achtergrond was wel mooi.
De boot kwam om 00.15 uur aan in Boodo, dat is dus morgen voor vandaag dus komt het in het volgende verslag.