Noorwegen dag 2 De poolcirkel - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu Noorwegen dag 2 De poolcirkel - Reisverslag uit Fauske, Noorwegen van Ans en Wim Wiessner - WaarBenJij.nu

Noorwegen dag 2 De poolcirkel

Door: Wim

Blijf op de hoogte en volg Ans en Wim

01 Juni 2014 | Noorwegen, Fauske

Noorwegen dag 2
Vanmorgen begint de dag twijfelachtig (het weer). Er zijn wolken, er is blauw in de lucht. En het is droog en 13 graden.
We vertrekken om 10.00 uur, nadat we afvalwater hebben geloosd en drinkwater hebben getankt.
In Mo i Rana eerst gezocht naar een flappentapper en uiteindelijk gevonden en getapt. Diesel was een groter probleem, na drie pogingen (stations) bij Shell met de ING-kaart (in het nederlands!!) de nodige diesel gekregen.
Om 10,45 uur dus dan toch op reis, via de A6, die ook weer het kaliber heeft van de Veerse weg, maar veel langer is en veel rustiger.
Dat was me weer een belevenis; kan het nog mooier…ja .dat kan.
We hebben diverse klimaatzones doorkruist. Dat kon je mooi zien aan de berken, van fris groen, naar licht groen, naar groene zweem, naar bruin (geen blaadjes dus). En dat enkele keren achter elkaar. Het terrein is bergachtig, met veel besneeuwde toppen. De weg liep hoog en dan weer laag.
Voor een groot deel langs een woeste rivier, die soms met ons op gelijke hoogte was, soms in de diepte in een kloof.
Mooie rustplaatsen onderweg voor een kopje koffie.
Ons ultieme doel vandaag was de poolcirkel. Dat hebben we ruimschoots gehaald en ervaren. Hoe dichter wij erbij kwamen, hoe ijziger het werd. Was de sneeuw eerst ver boven ons, allengs kwam deze dichterbij, tot in de berm en niet zo maar een beetje, maar een dikke laag.
De poolcirkel (685 m) was ook verstopt onder een dikke laag sneeuw. Het terrein van het poolcirkelcentrum was sneeuwvrij, maar bij het monument konden we niet komen.
Wie wil er een mooiere entourage bij het bereiken van deze magische poolcirkel..wij niet!
Kijk maar naar de foto’s.
het was zeer indrukwekkend.
In (naast) de sneeuw koffie gedronken en een broodje gegeten + wat promotiefoto’s gemaakt voor Henk Knoef. Henk.. de camper houdt zich fantastisch.
Wij weer verder.. bij elke bocht zouden we wel willen stoppen. Zoveel sneeuw als je kunt kijken, woeste bergstromen.
dan ineens wordt het minder, groeien er later weer blaadjes aan de bomen en krijgen de rivieren weer rust.
Dan komt mijn favoriete wegonderdeel er weer aan..tunneltjes.
Vandaag 5 stuks, voor het gevoel net twee busjes breed en zonder de Nederlandse overgangszones van licht naar donker en omgekeerd.
Maar het went wel.
Na 200 km naar een camping gaan zoeken op een mooie plek, we zijn de A6 afgegaan en kwamen uiteindelijk uit op de camping Stromhaug. Klein in een dorpje en met een mooi uitzicht op….de sneeuw in de verte.
Het seizoen is nog jong dus staan we met een paar campers.
Na installatie zijn we nog een stuk gaan wandelen in de omgeving, met een mooi meer, spiegelglad met mooie weerspiegelingen.
daarna lekker gegeten (varkenshaasje uit Nederland, aardappelgratin uit Zweden.
Het is nu de zon weer schijnt weer lekker, de deur staat open, buitenzitten is nu (20.00 uur) te fris.
De zon staat nog hoog.
Eerst het verslag op internet en dan de foto’s. Daarna een glaasje wijn. We hebben zuinig gedaan, dus hebben nog 5 pakken.. Santé…Skoll oid.
Morgen naar het noordelijkste puntje van onze reis: Narvik..
Jullie hartelijk bedankt, tot dusverre voor jullie reacties, we vinden het erg leuk!!!
Blijf vooral reageren….
PS we zitten in Straumen, ten noorden van fauske.

• 01 Juni 2014 - 21:41

Lianne Vermeulen:

Ans en Wim,

Wat een reis. Ik volg jullie op de kaart van Zweden en Noorwegen. Zitten jullie nu ter hoogte van Bodø? Wat een sneeuw ligt daar nog. Goed dat jullie een extra gasfles hebben meegenomen, vermoed ik.

Leuk om jullie verslag te lezen. Kees ontvangt ze niet. Ik stuur ze nu steeds aan hem door. We blijven lezen. Goede reis verder nog.

Groeten van
    Lianne

• 01 Juni 2014 - 21:48

Cor En Jacqueline:

He vrienden

Jeetje wat veeeeeeel sneeuw, dat kunnen wij ons bijna niet voorstellen, de foto's zijn indrukwekkend, zoveel mooie natuur, en jullie zijn pas twee weken weg, ee drinken vanavond een glaasje wijn met jullie mee.

Groeten cojacq

• 01 Juni 2014 - 21:54

Jack Jonk:

Hoi Wim en Ans,

Ik wil even laten weten dat we elke dag weer uitkijken naar jullie belevenissen. Vooral jullie verhalen over de natuur (de berk in jaargetijden) spreken aan. Veel plezier verder, we lezen wel hoe het verder gaat.

Groeten,
    Jack en Agnes

• 01 Juni 2014 - 23:15

Jenny:

Hoi Ans en Wim,
    Wat geniet ik van jullie reisverslagen! Via google maps/streetview reis ik regelmatig een stukje met jullie mee, heb op die manier zelfs jullie eerste tunnel mee doorgereisd, kon me voorstellen dat dat pittig rijden moet zijn! En wat is het overall mooi! Hier is het iets eerder donker dan bij jullie, het zal heel apart zijn om de langste dag daar mee te maken.
    Groetjes, Jenny.

• 02 Juni 2014 - 10:41

Eric & Sonja:

Vakantiegangers,

Stond ons toch bij dat jullie op zomervakantie waren! Wat een hoop sneeuw. Prachtig dit foto van die rivier, lekker woest. Jullie reisverslag is erg leuk om te lezen en we kijken uit naar de post. Intussen zijn jullie wel reclame aan het maken voor Noorwegen. Groetjes.

• 02 Juni 2014 - 17:29

Wil:

Lijkt een beetje op skioord in Oostenrijk/Zwitserland of vergis ik mij.
    Wat is de natuur toch mooi he?
    Liefs Jaco en Wil.
    Nederland :bewolkt/zon ongeveer 18-20 graden.
    Heel anders dan bij jullie he, tot later

• 02 Juni 2014 - 19:25

Sander:

Mooie foto's en leuke verslagen, wanneer komt dit in boekvorm uit??
    Skol! Het laatste rondje is van ons
    Groetjes Sprang-City

• 02 Juni 2014 - 20:05

Marianne En Bertus:

De afgelopen dagen hebben wij het erg druk gehad en daarom hadden we niet echt tijd om jullie te volgen, maar we zijn weer helemaal bij hoor! :-) Wat een geweldige reis tot nu toe en er gaat waarschijnlijk nog heel wat volgen, maar volgens ons is jullie vakantie nu al geslaagd! Wat een prachtige foto's. We kunnen bijna niet wachten om ze allemaal te zien. Vraagje: Geen problemen met slapen nu het licht blijft?
    Tot het volgende verslag!
    Groetjes.

• 02 Juni 2014 - 22:11

Henk En Katri :

Bijna iedere dag lezen we jullie reisverslagen . Gezellig om op zo'n afstand van elkaar te horen. Zijn nu in Pakostane in de buurt van Zadar. Kleine SVRcamping direct aan zee. Zijn nu 6 dagen weg, onderweg in Duitsland en Oostenrijk veel regen gehad. De Plitvice meren waren prachtig om te zien. We blijven voorlopig op deze plek, gaan van hieruit een aantal natuurparken bezoeken.
    Geniet van jullie reis.
    Katri en Henk